2018 September 22 - شنبه 31 شهرويور 1397
نظرات کاربران در مورد سال نکبت بار 96/ از پلاسکو و سانچی تا سقوط هواپیمایی آسمان
کد خبر: ٦٦٣٨ تاریخ انتشار: ٠١ اسفند ١٣٩٦ - ٢١:٤٧
صفحه نخست » عمومی » مطلب ویژه
نظرات کاربران در مورد سال نکبت بار 96/ از پلاسکو و سانچی تا سقوط هواپیمایی آسمان

پس از گذشت یک روز از سانحه هوایی پرواز تهران- یاسوج هنوز لاشه هواپیما پیدا نشده است. تمام ۶۶ سرنشین این هواپیما جان باخته اند. فضای مجازی مملو از واکنش‌ها و ابراز همدردری مردم با بازماندگانان وخانواده‌های قربانیان این حادثه است.


از حضور خانواده قربانیان در حوالی محل حادثه
 
به گزارش فرارو، هواپیمای آی تی آر شرکت هواپمیایی آسمان که روز گذشته (یکشنبه ۲۹ بهمن) ساعت ۸:۰۵ صبح به وقت محلی فرودگاه مهرآباد را ترک کرده بود، حدود ۵۰ دقیقه پس از پرواز از صفحه رادار ناپدید شد و در اطراف شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان سقوط کرد.

این حادثه موجی از ناراحتی و واکنش‌ها و ابراز تسلیت‌ها را از روز گذشته در پی داشته است.
از عملیات جست و جو در ارتفاعات دنا
نگاه رسانه‌ها
یادداشت‌ها و گزارش‌های اصلی تمام روزنامه‌ها درباره سقوط هواپیمای عازم یاسوج است. روزنامه‌ها و رسانه‌ها در کنار نگاه انسانی به این حادثه و ابزار همدردری با بازماندگان قربانیان آن نگاه تحلیلی و انتقادی به ابعاد آن داشته اند. برخی به کهنه بودن ناوگان هوای کشور اشاره کرده اند و برخی از سوء استفاده‌ها از آن گلایه کرده اند.

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزارت راه به لزوم نوسازی ناوگان هوایی کشور پرداخته و نوشته است: «شرایط شرکت‌های هوایی چندان خوب نیست. آن‌ها در سال‌های گذشته اجازه گرفتند که شرکت‌ها با یک سرمایه اندک هواپیمای دسته دوم بخرند و با دو یا سه هواپیما یک خط هوایی راه بیندازند. حالا بنیه مالی پشتیبانی، آموزشی، حمایتی و توانایی تأمین خدمات و قطعات مورد نیاز را ندارند. این عوامل لزوم نوسازی هر چه زودتر ناوگان هوایی کشور را گوشزد می‌کند. این تصور که هواپیما یک کالای لوکس است و فقط گروه خاصی از آن استفاده می‌کنند، غیرعقلانی است.»

او هشدار داده است: "در حال حاضر در برخی از شرکت‌ها نظیر شرکت هواپیمایی ایران ایر متوسط عمر هواپیما‌ها ۲۰ سال که در برخی دیگر حتی به ۲۵ سال می‌رسد و این یعنی زنگ خطر. متوسط عمر ناوگان هوایی در جهان حدود ۱۰ سال است."

اما روزنامه بهار از سوء استفاده سیاسی منتقدان دولت از این حادثه گفته است. به نوشته این روزنامه "جریان مخالف دولت یک بار دیگر با موج سـوارى بر روى حادثـه اى تلخ به دنبال انتقام گیرى از رقباى سیاسـى خود رفتند. حال که عده اى از سقوط هواپیما و از دسـت رفتن جان انسان‌ها به دنبال صید ماهىهاى سیاسى هستند و از آن به عنوان فرصتى براى پیروزى در کشـمکش‌ها و رقابت هاى جناحى کودکانه استفاده مى کنند اگر بخواهیم با عینک سیاسـت به این فاجعه بنگریم باید گفت که از دست رفتن جان سرنشینان این هواپیما ارتباط مسـتقیم با سیاسـت هاى تندروانه اى دارد که سـال‌ها در کشـور حاکم بوده است و به نوعى این عزیزان قربانى سیاسـت و سیاسـتمداران هستند."

این روزنامه در ادامه به تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرده است که باعث شده ناوگان هوایی ایران نتواند خود را بازسازی کند.
 
از
اما روزنامه شهروند بُعد متفاوتی از ماجرا را دیده است. این روزنامه سعی کرده است تاثیر این سانحه و حوادث پیشین همچون زلزله کرمانشاه را بر ذهن و روان ایرانی‌ها مورد توجه قرار دهد.

شهروند نوشته است: «هواپیماها؛ آدم‌ها در حوادث مختلف قربانی می‌شوند و خسارت مالی بسیاری به‌بار می‌آید. اخبار را مردم مدام مرور می‌کنند تا حادثه‌ای فراموش می‌شود، اتفاق دیگری رخ می‌دهد. زمین هر روز آبستن حادثه است و هر روز اتفاقی در پی اتفاق دیگر روی می‌دهد و موجی از ناامیدی و بی‌اعتمادی در پی‌اش پدید می‌آید. دیروز وقتی هواپیمای تهران-یاسوج سقوط کرد و جان ٦٦ نفر از سرنشینان را گرفت، ٤٣ روز از حادثه سانچی می‌گذشت.»

شهروند ادامه داده است: «پیش از آن حادثه هم افکار مردم درگیر زلزله احتمالی تهران و زلزله مهیب کرمانشاه بود که جان بیشتر از ٦٠٠ نفر از هموطنانمان را گرفت؛ این‌ها تنها حوادثی است که در نیمه دوم‌سال رخ داده است. بسیاری تحت‌تأثیر این اتفاقات قرار گرفته و در شبکه‌های اجتماعی مدام درباره چرایی تکرار این اتفاقات می‌نویسند. روانشناسان معتقدند تبعات روانی این حوادث در کشور افزایش خشونت، استرس، احساس ناامنی و نگرانی است.»

همچنین در رسانه‌ها نگاهی انتقادی نسبت به منتقدان برجام نیز دیده می‌شود که جالب توجه است. خبرآنلاین در گزارشی تیتر‌ها و گزارش‌ها رسانه‌های منتقد دولت در زمان توافق هسته‌ای اقدامات دولت برای بازسازی ناوگان هوایی پس از توافق را بررسی کرده است. این گزارش این پرسش را مطرح کرده است " منتقدان کجا هستند؟! "

در کنار این واکنش‌ها کارتونیست‌ها هم دست به کار شده اند و از دید خود به فاجعه دیروز را تصویر کشیده اند.
از
کارتون هادی حیدری درباره فاجعه
 
از
طرح وحید جعفری. قانون

مردم چه می‌گویند؟
در کنار رسانه‌ها شبکه‌های اجتماعی نیز مملو از واکنش‌ها و ابراز ناراحتی و همدردی مردم است. آن‌ها نیز از زوایای متخلف ماجرا را دیده اند.

در واکنش‌های مردمی فریاد و ابراز ناراحتی از این همه حوادث تلخ در ماه‌های اخیر در ایران بیشتر از همیشه دیده می‌شود. برخی از مردم با لیست کردن حوادثی همچون پلاسکو، زلزله کرمانشاه، سانچی، بحران هوا در خوزستان و ... معتقدند سال ۹۶ سال "سیاه"، " سخت" و "نکبت باری" در ایران بوده است.

کاربری به نام " مِل مَه" نوشته است: "آنقدر عزا بر سر ما ریخته اند که فرصت زاری کردن نداریم"
از
این تصویر بارها از سوی کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است

از طرف دیگر برخی کاربران با انتشار تصاویر و عکس‌های خانواده‌های قربانیان در فرودگاه و نزدیکی‌های محل حادثه با آن‌ها ابراز همدردی می‌کنند.

در این بین گزارش‌های توئیتری و اینستاگرامی شاهدان عینی از اوضاع در ارتفاعات دنا بسیار مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.
 
برخی هم به وقایع اخیر بازداشت فعالان محیط زیست اشاره می‌کنند.

فریبا پژوه توئیت کرده است: «چند فعال محیط‌زیست که برای دفاع از همکاران زندانی خود به مجلس رفته بودند، در جمع سرنشینان هواپیمای آسمان بودند. این خبر یه جایی از قلبم را آتش میزنه که با هیچ اشکی خاموش نمیشه ...»

با وجود اینکه مقامات می‌گویند شرایط جوی برای اقدام موثر در جهت یافتن هواپیمای سانحه دیده مناسب نیست، اما بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به ناکارآمدی امداد رسانی معترض هستند.

کاربری به نام علی نوشته است: «با احترام به عزیزان هلال احمر؛ سانحه هوایی یاسوج بر خلاف سانچی در مرکز ایران رخ داد، بی کفایتی مدیران و ضعف در امکانات مثل روز روشن است.»

کاربری به نام نسیم هم نوشته است: «مسئولین کجایید؟! خانه مان ویران شد. چادر هایمان به زیر آب رفت. عزیزانمان در میان آب و آتش سوختند. حتی دیگر هوایی برای تنفس باقی نمانده! سیستم حمل و نقل نا کارآمد و فرسوده باز هم خانواده‌های مارا داغدار کرد. مسئولین کجایید؟»

مجی توئیت کرده است: «چرا هواپیما ای‌تی‌آر که سطح پایین پرواز می‌کنه برای تهران یاسوج که رشته کوه بلند و طویل زاگرس توی مسیرشه انتخاب شده؟ بنویسید پای محرومیت‌های دیگه یاسوج.»

برخی هم عدم وجود امکانات راداری و همچنین نقص فنی چندی پیش هواپیمای سانحه دیده را مورد توجه قرار داده اند.

یک کاربر نوشته است: «هر دم از این باغ بری میرسد! میدونستید فرودگاه یاسوج رادار ندارد؟ فقط هفت فرودگاه در کشور رادار دارند، چون که مقرون به صرفه نیست! مثل اینکه با الاغ بریم مسافرت از ماشین و هواپیما امن‌تر خواهد بود. البته»

عده‌ای معتقدند که باید وزیر راه به دلیل عدم کفایت از سمت خود استعفا کند.

این دیدگاه هم وجود دارد که حوادث اینچنین و تلفات آن با اتفاقات تلخ هر روزه در جاده‌های و تلفات تصادفات کشور قابل مقایسه نیست.

کاربری معتقد است: «خبر‌هایی مثل سقوط هواپیما یاسوج و یا غرق شدن یک کشتی مثل سانچی بیشتر به چشم من و شما میاد، چون سینمایی‌تر و اکشن‌تر هستن. درحالی که تلفات روزانه کشور از تصادفات جاده‌ای و حوادث کاری برابری میکنه با سقوط چندین هواپیما!»

همچنین تصویر خلبان حجت الله فولادی، خلبان با تجربه پرواز تهران – یاسوج بار‌ها توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است و از او تجلیل شده است. آن‌ها ضمن انتقاد از بی کفایتی مسئولان پیش بینی می‌کنند در آینده خطای انسانی به عنوان علت سقوط هواپیمای معرفی می‌شود..
از
 تصویری از خلبان فولادی که مورد توجه کاربران قرار گرفته است



g

Share
* نام:
* ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
  

پربازدیدترین ها
آخرین مطالب